Nagy szeretettel ajánljuk Hacsi Tamás írását az egri vasúti közlekedés lehetséges fejlesztéséről:
Eger város nevével gyakran találkozni az új vasúti menetrendet érintő hírekben. Az év decemberétől ugyanis az Eger–Budapest viszonylatban a közvetlen vasúti személyszállítást autóbuszos váltja fel.
Aki részletesen megnézi a menetrendtervezetet (aminek végleges voltára még nincs garancia), láthatja, hogy a két város között napi nyolc közvetlen vonatpár marad meg (tervezett menetidő: 2 óra 21 perc), emellett a fővárosból óránként induló IC-járatokkal és füzesabonyi átszállással juthatunk majd a hevesi megyeszékhelyre (1 óra 53 perc). Ehhez adódik az ütemes, óránkénti buszforgalom (tervezett menetidő: 1 óra 50 perc), amely tulajdonképpen jelenleg is él: minden órában van közvetlen expressz-, vagy Gyöngyösön keresztül közlekedő gyorsjárat (menetidő: 2 óra – 2 óra 15 perc); kérdés viszont, hogy hogyan faragnak le további tíz percet a jelenlegi expresszjáratok menetidejéből.
Hol van hát az elérni kívánt megtakarítás, a párhuzamosságok felszámolása? Miért nem a buszjáratok ritkulnak a meglévő vasúti összeköttetés javára? A busz és az „átszállásos” IC menetideje majdnem azonos, ugyanakkor a környezetszennyezés fajlagosan sokkal kisebb a vasútnál. Üzemszerű működés esetén a kötöttpályás közlekedés garantált eljutási időt jelenthet, ellentétben az autóbusszal, amely forgalomérzékeny, különösen az M3-as autópálya bevezető és fővárosi szakaszán. Vasúton sokkal hatékonyabban megoldható a csoportok utaztatása, itt korlátlan utasmennyiség szállítható. Figyelembe kell venni ugyanis, hogy Eger diákváros és kedvelt idegenforgalmi célpont. Az átszállással járó kényelmetlenséget a diákok, turistacsoportok számára ellensúlyozhatja a buszhoz képest komfortosabb utastér (együtt utazók, csomagok, kerékpár térigénye; a vasúton elvárható tisztaságú mellékhelyiség, illetve büfé; hosszabb távon pedig akár wi-fi szolgáltatás).
Tovább az az iho.hu-n olvasható teljes cikkre >
Tour de Hongrie - egy rendezvény és állásfoglalás a vasút védelmében >
Utolsó kommentek